onsdag, april 23, 2008

Manas nya ansvariga utgivare erkänner antisemtism

Även fast hon kommer med det löjliga och slentrianmässiga påståendet att alla som kritiserar Israel blir anklagade för antisemitism erkänner hon faktiskt att Mana har publicerat artiklar med antisemitiskt innehåll.
"Selberg medgav att kvaliteten varit ojämn, och att man släppt igenom texter på Manas sajt med antisemitiska formuleringar."
Där ser man. Hela försvaret för Mana gick ju ut på att hävda att kontroversiella yttranden i tidningen INTE var antisemitiska utan bara kritiska till Israel.

Läsvärt om Manas antisemitism i Expressen Kultur, UNT, Expo, i Axess (I och II) och här i min blogg

uppdatering 080426 16:04: Texten jag citerar verkar ha ändrats något. Återkommer med ett nytt inlägg då jag hört mig för vad som egentligen sades på pressklubben i Malmö.
Läs även Charlottes utmärkta inlägg.

"Men självklart anser inte Selberg att detta är någonting att bråka om. "(I) i grunden menade hon att kritiken var politisk, och att alla som riktar kritik mot Israel utsätts för argumentet att vara antisemitisk." Ett, precis som Jonathan skriver, slentrianmässigt påstående det där sista. Och egentligen är det, eller borde vara, tämligen anmärkningsvärt att en föregivet antirasistisk tidskrift tar så lätt på detta att man själv "råkat" släppa igenom rasistiska uttryck. Hos politiska motståndare läser Mana in hela avgrunder av rasistiska och sexistiska föreställningskomplex, där räcker det med en tvetydig formulering - men när man själv går över gränsen handlar det tydligen bara om ett misstag i arbetet, bara om olyckliga formuleringar som förstås egentligen inte betyder något. Ett typiskt exempel på den svenska vänsterns totala brist på kunskap om och förståelse av antisemitism (ja, detta skriver jag alltså utifrån ett inifrånperspekiv; jag är själv en del av den svenska vänstern)."


Intervju med Rakel Chukri där Selbergs syn på användingen av "sionistisk lobby" och "husneger" diskuteras.