"På slutet sa Björn Wiman att det fanns drag av antisemitism i kritiken av Bonniers mediemakt. Då blev jag sur. Jag tycker att man ska vara varsam med detta ord som har stigmatiserat så många debatter. Åsa Linderborg höll med mig."
Det mesta av kritiken mot Bonniers ställning på mediemarknaden är naturligtvis seriös men det finns också personer som använder debatter som berör Bonnier för att uttrycka klassiska antisemitiska schabloner om judar och media. Att inte kunna erkänna det och istället bli "sur" är antingen okunnigt eller oärligt. Här är ett exempel på företeelsen och här är en rad exempel från den uppmärksammade bloggen Jinge.se.
Att Åsa Linderborg höll med borde väl knappast förvåna. Hon har ju själv svårt att skilja Bonnier från judar i allmänhet.
Det skulle också vara intressant att få veta vilka debatter ordet antisemitism "stigmatiserat" enligt Cavling. Det är snarare så att uppmärksammande av antisemitism provocerar. Det går an att tala om antisemitism som fanns då men inte sådan som finns i dag.
5 kommentarer:
Det verkar finns en utbredd uppfattning om att antisemitismen är något som hör till historien. Exempelvis reagerade jag på att Ilmar Reepalu inte verkar förstå att det faktiskt finns ett judeförakt som inte är kopplat till andra världskriget och svenska nazister. I såväl senaste numret av Judisk Krönika som i dagens Skånska Dagbladet pratar Malmös starke man om Hitlertyskland och nerlagda extremistgrupper som Bevara Sverige Svenskt när han får frågor om den antisemitism som judar känner av idag. Det är helt absurt. Det blir ju inte mindre absurt av att Reepalu försvarar sin passivitet med att "judiska församlingen inte visade sympati med honom när han hotades av nazister".
Det finns uppenbart ett behov av att bortförklara antisemitismen. Med risk för att själv låta konspiratorisk så tror jag att det har att göra med att dagens antisemitism uttrycks av grupper och individer som vänstern vill hålla sig god med.
Puff,
be nice. Vill inte ha en massa personangrepp här.
Christopher,
när det gäller Reepalu och Malmö har du nog rätt men det här med Bonnier och oviljan att ta in att antisemitiska strukturer lever kvar är ett annat tabu som inte har en koppling till antisemitism från muslimskt håll.
Jag förstod nästan att du skulle skriva något sådant. Trist. Men jag spann bara vidare på detta med att förpassa antisemitismen till historien.
Skicka en kommentar