The Colbert Report | Mon - Thurs 11:30pm / 10:30c | |||
The Word - He Who Smelt It, Dealt It | ||||
|
Värt att uppmärksamma är också Charlotte Wibergs debattinlägg i Expressen Kultur om en förljugen Leni Riefenstahl-uställning.
Utdrag:
”Vi har valt att kalla utställningen Fem liv”, säger han, ”för att understryka hennes mångsidighet. Hon var såväl dansös som skådespelerska som regissör som fotograf som dykare.”
Vilken tillfällighet att Södertälje konsthall valt att lyfta fram dessa fem sidor och ge sin utställning samma namn som den fotobok konstnären själv gav ut mot slutet av sitt liv (Fünf Leben). Eller kanske inte.
Södertäljeutställningen ter sig som ett rätt typiskt inslag i den senaste Riefenstahlrenässansen. Man slätar över, man mörkar lite, man tar inte i de jobbiga frågor som tydligen anses ofashionabla. Det är inte så att jag anklagar Södertälje konsthall för att ha skumma ideologiska syften. För att citera vad Jürgen Trimborn i sin bok Leni Riefenstahl – filmskapare i Tredje rikets tjänst skriver angående Riefenstahls postuma popularitet ger man snarare uttryck för ”den vitt spridda inställningen att inte vilja veta exakt”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar