torsdag, februari 24, 2011

Främlingsfientlig argumentation

Alex Bengtsson skriver om ett typiskt men ovanligt påtagligt möte med SD-väljare och deras argument. Här är ett utdrag:
Under mitt anförande konstaterade jag att alla undersökningar som gjorts påvisar att SD:s väljare på partiet på grund av partiets politik. Och inte något annat. Det kan skrivas tusen Timbroböcker om missnöjda sossar. Det kan skrivas tusen böcker med ett vänsterperspektiv om missnöjda sossar. Och kanske är en del av SD:s väljare just missnöjda sossar.

De är missnöjda för att de är kritiska eller emot utomeuropeisk invandring.

Jag påvisade också det faktum att en liten, men ändå existerande opinion, motsätter sig att människor med olika etnisk bakgrund sätter bo och bildar familj.

Sverigedemokraternas riksdagsinträde och tre mandat i Järfälla är alltså ett större problem än ett parlamentariskt osäkert läge för den som inte vill göra skillnad på folk och folk. Sverigedemokraterna är den svenska intoleransens politiska röst.

Avslutningsvis menade jag att det inte är de övriga partierna som anpassat sig till SD. Utan snarare att det är tvärtom. Sverigedemokraternas intoleranta och många gånger rasistiska retorik kan få gehör i debatten då partiets uppdelning av svenskar som en slags homogen grupp och utomeuropeiska invandrare som än mer homogen grupp redan är en sanning i debatten. Och att politiker, från höger till vänster, sedan länge etsat fast vanföreställningen om att Sverige skulle ha en "human" flyktingpolitik.

Sedan drog diskussionen igång. Det blev ett samtal med SD:s väljare.

En äldre dam hävdade att jag var odemokratisk som pratade så fruktansvärt illa om SD. Det var rena Sovjet-fasorna, menade hon. Det var dessutom odemokratiskt ABF att anordna en sådan här kväll.

Jag svarade med att det var min demokratiska rättighet att när fan jag vill uttrycka min åsikt och just den här kvällen hade ABF bjudit in mig för att tala.

En annan åhörare menade att hon hade bevis för att Sverigedemokraterna hade rätt i sin politik. Hon hade nämligen blivit utesluten eller utfrusen ur samtliga partier bara för att hon sagt "SANNINGEN" om invandrarna.

Jag satt och tänkte att jag hade nog blivit utesluten ur SD om jag hade hävdat att kvinnans "SANNING" var felaktig.

En äldre herre, som menade att han inte röstade på SD, menade att ingen "TOG DEBATTEN" och att vi måste försvara de "svenska värderingarna" som enligt honom var jämställdhet, jämlikhet och demokrati.

Jag svarade att vi har demokrati i Sverige. Och i demokrati har man demokratiskt författade lagar som politikerna som folket väljer stiftar. Vad det gäller "värderingar" så får man ha vilka värderingar man vill. I en demokrati ska man få vara nazist, islamist eller tro att jorden är platt. Ingen politiker eller proffstyckare från Jakobsberg ska kunna bestämma det och det är inte människors värderingar som ska avgöra om man ska få bo i exempelvis Sverige.

Flera av åhörarna hävdade gång efter annan att Sverigedemokraterna minsann inte kollektivt skuldbelade och generaliserade. Det var också fel av mig att påstå att Sverigedemokraternas retorik om muslimer på många sätt var identisk med Chetnikrörelsen på Balkans retorik mot bosnienmusilmerna. Och när jag hänvisade till SD:s partiprogram och skrivningarna om "den nationalistiska principen" där etnisk homogenitet är en förutsättning för att en nation ska fungera då ljög jag, menade åhörarna.

När jag hänvisade till partiets "öppna svenskhet" och skrivningen i partiprogrammet som lyder "svensk är den som uppfattar sig som svensk, och som av andra svenskar uppfattas som svensk" då var det också falsarier och den äldre kvinnan reste sig och gick.
Läs hela texten här.