tisdag, september 16, 2008

Mel Gibson och judarna

Det här är en kul parodi trailern till filmen Signs från 2006 där Gibson spelar huvudroll:



Bakgrund:

Mel Gibson har uttryckt antijudiska åsikter i samband med en rattfylla, skrivit och regisserat en film som av många betraktats som judefientlig och beskrivit sin Förintelserevisionistiske far som en person som aldrig ljuger.

Artiklar om Mel Gibson, antisemitism och rasism:

Christopher Hitchens
sätter in Mel Gibsons påstående om att judarna skulle ligga bakom världens alla krig i ett sammanhang och förklarar varför det är orimligt att se det hela som ett korkat misstag på fyllan.

Göran Rosenberg om filmen The Passion of the Christ.

Austin Cline
om Gibsons reaktioner på kritik.

Andreas Gustavsson om filmen Apocalypto och porträtteringen av Mayafolket.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte Gibson antisemit?

Jag har för mig att du hävdat det tidigare, rätta mig gärna om jag är ute och hojar.

MVH Morgan

Jonathan Leman sa...

Morgan,

Uppdaterade inlägget med ett par länktips ang Mel Gibson filmer och skandaler. Den ac Hitchens tycker jag är särskilt intressant.

Jag har nog aldrig skrivit att Gibson är antisemit. Däremot skrev jag att en man, då jag väntade på nattbussen, likt Mel Gibson sa att judarna ligger bakom alla krig.

Men det är alldeles uppenbart att Gibson hyser antijudiska fördomar och konspirationsteorier.

Anonym sa...

Jo, jag vill minnas att Gibson röt något om att judarna var världens ondska då han greps vid en hastighetskontroll och var mer eller mindre dyngrak. Likt killen på nattbussen. Kanske har det med hans katolska tro att göra?

Morgan

Jonathan Leman sa...

Hitchens menar att dessa uttryck och åsikter är normala inom den mer extrema avart till katolicismen som Gibson bekänner sig till.

Du vet vad man brukar säga, in vino veritas:)

Anonym sa...

Jo, jag vet tyvärr, allt för väl. Det var främst den här artikeln som drog igång "mina fördomar" om katoliker:

http://www.nd.se/ni/visa/default.asp?dokID=498

Skall kolla in dina nya uppdateringar.

Morgan

Anonym sa...

"...Jag har nog aldrig skrivit att Gibson är antisemit...Men det är alldeles uppenbart att Gibson hyser antijudiska fördomar och konspirationsteorier."

Det var ju också en motsättning? :)

A-K Roth

Anonym sa...

Hans utflippande med jämna mellanrum handlar nog mer om det sociala arvet från hans far blandat med ett ohälsosamt bruk av stora mängder av alkohol och narkotika. Han snyftar ju fram ursäkter när han sedan får cold turkey och inte längre känner sig som the king of the world.

Charlotte W sa...

Haha, skitbra!
En lite skitnödig kommentar från en filmvetare är ju iofs att när man skriver "Mel Gibsons film Signs" så kan läsaren förledas att tro att Gibson regisserat den, vilket han ju inte har. Men som sagt, lite skitnödigt kanske.

Jonathan Leman sa...

adler,

det är ganska halvhjärtade ursäkter. Han skyller exempelvis utfallet i samband med fortkörningen på att han inte fick någon ursäkt (varför skulle han få det?) från judar som kritiserat Passion of the christ.

Charlotte,

tack för påpekandet. Jag förytdligade.

jojjo sa...

Gibson är en ultrakristen antisemit, det är han. Men Apocalypto är skitbra i alla fall! Och att den skulle vara rasistisk är typ på samma nivå som att "The last king of Scotland" skulle vara det. Hjälten är ju för farao Maya-indian! Och även om Mayorna inte var riktigt lika hemska som i filmen så var ju exempelvis Aztekerna mycket värre så han kan väl knappast kallas för "anti-indiansk".