fredag, mars 13, 2009

Jan Selling på SVT Opinion

Jan Selling skriver läsvärt om en vänster som blundar som för antisemitism på SVT Opinion.

utdrag:

Jag skrev under uppropet "Ta antisemitismen på allvar, Ohly" i. Sydsvenskan 9/3 eftersom jag för längesedan tröttnat på att kritik mot antisemitism inom vänstern alltid ses som högerinfiltration eller Israellobbyism.

I bästa fall kan det välvilligt kommenteras med att: okey, men judehatet är inte en prioriterad fråga, muslimer är mer utsatta. Enligt mitt sätt att se det är antisemitism liksom all annan form av rasism emot vänsterns väsen.

Debatten om "stoppa matchen"-demonstrationen och Ohly är sorgliga och förutsägbara repriser. Jag minns hur Lars Ohly 2006 i Sveriges Radio P1 ombads ta avstånd från antisemitiska talkörer som på arabiska hade upppmanat till mord på judar i en demonstration i Malmö till stöd för Hizbollah. Jag minns att han svarade i stil med att "jag kan inte arabiska" och reporten hänvisade till översättningen. Ohly vred sig.

Och jag skämdes framför radioapparatern att ledaren för det parti jag i alla år har stött inte klart och tydligt kunde ta avstånd från antisemiterna i demonstrationsleden.

Då liksom nu tror jag inte för ett ögonblick att Ohly skulle vara antisemit. Problemet är att Ohly och alltför många politiker och skribenter inom vänstern alltför ofta blundat för judehatet.

Läs hela texten här.

Inga kommentarer: