onsdag, augusti 13, 2008

Världen idag, antisemitismen och Israel

Via Tor Billgren får jag reda på att Världen idag nu kommenterat publceringen jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Såhär skriver Världen idags ansvarige utgivare, Ruben Agnarsson:


"Artikeln, som dessutom (föga förvånande så här i efterskott) kunde tolkas som antisemitisk, skulle helt enkelt inte ha publicerats, men slank igenom på grund av att stora delar av redaktionen hade semester."

Alltså, han erkänner inte att en antisemitisk artikel är antisemitisk. Att artikeln enligt Agnarsson "kunde tolkas" som antisemitisk borde innebära att det finns någon tvetydighet, att artikeln faktiskt inte med nödvändighet ÄR antisemitisk. Till saken hör att artikeln Världen idag publicerade saknar den sortens vidare inlindning eller kodning som många antijudiska texter brukar ha, texten är öppet antisemitisk. Trots att Agnarsson inte själv vill beteckna artikeln som antisemitisk vill han bedyra sin och tidningens "kamp mot antisemitism". Det inger knappast något förtroende. De homofoba budskapen i texten kommenteras förstås inte eftersom dessa var helt i linje med det Världen idag står för.

Billgren tydliggör likheterna mellan homofobiskt och antisemitiskt tänkande:

Objektet för retoriken påstås ha en destruktiv och omoralisk agenda, deras inflytande hotar samhället, de gynnas på bekostnad av andra, de styr över rättsväsende, media och lagstiftning, de bildar hemliga nätverk och kotterier, med mera.


Anledningen till att publiceringen var fel, enligt den ansvarige utgivaren, finns i rubriken och i sista stycket - skribenten var nationaldemokrat vilket gjorde texten olämplig. Livets ord har nära band till tidningen Världen idag. Pastor Ulf Ekman kommenterar kort publiceringen på sin blogg. "Nationaldemokrat klampar in på Världen idags debattsida", heter det i rubriken. Ett något bakvänt sätt att se på publicistiskt ansvar. Det var ju knappast nationaldemokratens fel att Världen idag hade det dåliga omdömet att publicera hans hatpropaganda. Ekman har inte läst artikeln men har åtminstone hört att den innehåller "en del inlindade antisemitiska schabloner". Snacka om att beskriva publiceringen på ett "inlindat" sätt - antisemitiska schabloner är ju textens kärna.

Man bör ifrågasätta både Världen idags sk "kamp mot antisemitism" och det vänskapsförhållande med Israel de åberopar.

Fredrik Malm skrev en intressant artikel om just högerkristna gruppers förhållande till Israel för ett par år sedan:

Dessutom bör vi ställa oss frågan vilken vänskap med Israel de högerkristna kyrkorna erbjuder. De ser Israel som ett redskap för sin egen frälsning, vilket blir en synnerligen villkorad relation. (DN debatt 040627)


Världen idag bedriver ett opinionsbildningsarbete som ytterst har som syfte att diasporajudar ska utvandra till Israel. I detta sammanhang bör man se deras påstådda kamp mot antisemitism. Det är också därför föga förvånande att Världen idag inte känner igen antijudiska klichéer när Israel inte är projektionsyta. Den påstådda viljan att motverka antisemitism bottnar inte i ett demokratiskt eller humanistiskt engagemang mot fördomar (sådana sprider de ju själva mot sexuella minoriteter). Istället är frågan om antisemitism hela tiden knuten till deras syn på Israel som ett verktyg för deras frälsning.

Just detta verkar Billgren missa när han i en kommentar skriver:

Dessutom är han [Ulf Ekman] israelvän, och borde snabbt kunna se igenom den form av förtäckt antisemitism som genomsyrade artikeln.

Att någon betecknar sig som vän av Israel kan ha många olika orsaker och behöver inte alls medföljas av någon förmåga att identifiera antisemitism. Sannolikt kallar även den redaktör som godkände den antijudiska texten sig för Israelvän.

Uppdatering 14/8: Henrik Sundholm kallar i UNT Ulf Ekmans kommentar för ett "tydligt ställningstagande" och Världen idags dito betecknas som ett "liknande klargörande". Har vi läst samma kommentarer?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du sätter fingret på något mycket viktigt. De kristna zionisternas arbete för att återföra judar till Israel har egentligen ett antisemitiskt syfte.

Tor Billgren sa...

Jonathan, du har rätt. Jag har tidigare skrivit om dessa eskatologiska aspekter av stödet till Israel. Ärligt talat tänkte jag inte på det i just den här diskussionen. Och jag vet inte om jag hade tagit upp det om jag väl hade tänkt på det. Ju fler frågor man ställer till sin debattopponent, desto färre får man svar på.

Mission med humanitära och eskatologiska aspekter

Jonathan Leman sa...

Intressant inlägg i din blogg. Det är bra att det högerkristna stödet till Israel problematiseras.

Självfallet är det inte så att det med nödvändigt måste eller bör tas upp varje gång Världen idag eller livets ord berör Israel men jag reagerade på att man utifrån kommentaren gavs intrycket att politiken gentemot Israel med nödvändighet skulle innebära att Ekman & co hade koll på antisemitism.

Det är lite liknande med sd som babblar om stöd till Israel och kamp mot antisemitism samtidigt som man vägrar föra en diskussion och ta ansvar för antisemitism inom det egna partiet.

Anonym sa...

"Det är också därför föga förvånande att Världen idag inte känner igen antijudiska klichéer när Israel inte är projektionsyta."

Bra!

Charlotte W sa...

Mkt bra & viktig komplettering till diskussionen Jonathan.

Jonathan Leman sa...

Chralotte,
tack så mycket!

Annika,

välkommen till bloggen och kul att du gillar inlägget.

Anonym sa...

Försöket att dela in Israelvänner i legitima och ickelegitima är tramsigt och obegåvat.
Det leder i slutänden till att enbart judar är legitima Israelvänner.
Jag som är Israelvän, politiskt högerorienterad, kristen och gift med en judinna känner att jag blir betecknad som en andra klassens Israelvän.
Var det dit resonemanget var tänkt att föra?

Jonathan Leman sa...

"Försöket att dela in Israelvänner i legitima och ickelegitima är tramsigt och obegåvat."

Jag problematiserar om vissa verkligen är israelvänner. Kan du inte kommentera de profetior som finns hos högerkristna? På vilket sätt innebär dessa vänskap med Israel?

"Det leder i slutänden till att enbart judar är legitima Israelvänner."

Det gör det inte alls. Hur får du det till det?

"Jag som är Israelvän, politiskt högerorienterad, kristen och gift med en judinna känner att jag blir betecknad som en andra klassens Israelvän."

Varför känner du det? Är ditt stöd till Israel baserad på profetior om armageddon och frälsning?

Jag tycker att jag argumenterar tydligt och systematiskt. Ta en kopp te och läs texten igen. Kanske blir den mer begriplig en andra gång.

Anonym sa...

Du bekräftar min tes om din åsikt att det finns äkta och oäkta vänner till Israel Jonathan. Jag ser för min del enbart vänner och ovänner till Israel oberoende av motiv.
Det handlar ytterst inte om religion utan om etnicitet och nationalitet. Dina skriverier är i själva verket anledningen till att jag , som kristen, betecknas som en andra klassens Israelvän.
Kanske dags att du tar en funderare på hur du formulerar ditt budskap, hur ortodox du än må vara?
Te dricker jag inte och kaffe är det för sent att inta.
BR

Jonathan Leman sa...

"Du bekräftar min tes om din åsikt att det finns äkta och oäkta vänner till Israel."

Det är ingen särskild upptäckt du har gjort. jag står för det helt och fullt och skriver det klart och tydligt i min text.

Jonathan Leman sa...

"Det handlar ytterst inte om religion utan om etnicitet och nationalitet."

Vad menar du med detta?

"anske dags att du tar en funderare på hur du formulerar ditt budskap, hur ortodox du än må vara?"

Här är jag heller inte riktigt säker på att jag förstår dig. Ortodox är jag inte alls (däremot ateist). På vilket sätt formulerar jag mitt budskap fel?

Jag tycker du ska förklara varför en som endast har egna själviska syften är en vän.