lördag, oktober 18, 2008

Fantasier om lagar

S-politikern och bloggaren Reza Javid har författat ett inlägg där han beskriver en lag som specifikt skyddar judar mot rasism och som förhindrar att antijudiska uttalanden görs.

Jag skickade ett mail till Reza för att höra hur han tänker.

jag blev lite förbryllad när jag läste din bloggpost med titeln:
"De som använda sig av demokratin för att krossa just demokratin"
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1745&blogg=27039

"Det islamofobiska budskapet som Jimmie Åkesson och kompani för skulle fällt dem för antisemitism om det istället var riktat mot judar men så länge det inte finns någon liknande lag som skyddar muslimer är det fritt fram att kalla sig för demokrater och föra hetsjakt på en halv miljon människor som bor i Sverige och över 1,5 miljarder totalt i världen."

Menar du att det finns en särskild lag som förbjuder antisemitiska uttalanden? Vad jag vet finns endast lagen om hets mot folkgrupp som omfattar såväl judar som muslimer.
Det ska bli spännande att läsa svaret.

Uppdatering 19/10:

Reza Javid har nu backat från påståendet att "det inte finns någon liknande lag som skyddar muslimer...".
Nu heter det istället att "myndigheterna" hindrar antisemitiska uttryck. Alltså vidhåller Javid i allt väsentligt samma felaktiga påstående. Den som vill kan ta del av Javids kommentarer här.

3 kommentarer:

Charlotte W sa...

Vilken skrämmande okunskap. Att han inte kollar in de senaste årens statistik över hatbrott innan han uttalar sig.

Mattias Holm sa...

"hets mot folkgrupp som omfattar såväl judar som muslimer"

Har lagen ändrats? Enligt ett fall ett tag sedan ansågs muslimer ej vara en folkgrupp då de ej existerar någon etnisk grupp kallad muslimer. Jag hade för mig att lagen handlade om etniska grupper och / eller sexuell läggning.

Araber är möjligtvis en folkgrupp, men inte muslimer. Muslimer är en folkgrupp i samma mening som scientologer och livets-ordare är egna folkgrupper.

Jag tror inte att det är möjligt att införa ett kriterium att även innefatta religiösa yttringar i "hets mot folkgrupp"-lagen.

Då börjar man gå en ganska brant nedåt pekande spiral som pekar mot statlig inkvisition mot folk som yttrar kätterska och hädiska åsikter (till exempel stöd för evolutionära teorier).

Mattias Holm sa...

Never mind... tittade upp lagen och trosbekännelse räknas som folkgrupp tydligen (i.a.f. enligt wikipedia).

Vilket förvånade mig, men men...

Tydligen får jag därmed inte säga "att alla scientologer går på crack" (publicera inte detta... ), och min kommentar till en scientologi predikant i Göteborg ett par år sedan då en dam frågade mig om jag ville lära mig mer om scientologin, och jag svarade "Scientologi??? Är du helt galen?", bör ju kunnas betraktas missaktning, lyckligtvis blev jag aldrig anmäld :)

/ Lårrden