Några aktuella exempel på stereotyper om judar och pengar, ett ämne Håkan Blomqvist talar om i sin föreläsning, finner vi i en del av diskussionerna kring den amerikanska finanskrisen. ADL uppmärksammar detta.
Ett exemepel på stereotypisering genom fördomsulla formuleringar om judar och pengar kunde man läsa i en ledartext i Arbetarbladet i somras.
Ledaren uppmärksammades av SKMA som skrev:
Den mycket blandade publiken i Washington förvandlas och reduceras av Lutti till “judiska affärsmän i New York”. Lutti har troligen ingen aning om vilka som bevistade mötet, men han tycks förutsätta att det bara var judar och judar är i hans föreställningsvärld uppenbarligen “affärsmän”. Med begreppet “judiska affärsmän” associeras ofta föreställningar om rikedom och inflytande, två andra stereotyper som återkommande projiceras på judar som kategori. Även “New York” är i sådana sammanhang ett klassiskt signalord: i den antisemitiska idétraditonen är “New York” (eller “Wall Street”) en symbol för den föregivna judiska ekonomiska och politiska makten. Sådana uttryck var vanliga i svensk press på 1930- och 1940-talen, framför allt i högerorienterade och ”nationella” organ. Att de dyker upp i en socialdemokratisk ledare 2008 är beklämmande och oroande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar