måndag, juni 15, 2009

Dom där judarna....Ehh, jag menar sionisterna

Jeremiah Wright påstår att "them Jews" inte låter Obama samtala med honom. Sedan kom han på att man ska säga "sionister" istället.

Ett kul skämt om när sionist rätt och slätt betyder jude kan man läsa här.

Har du inte redan läst senaste numret av Expo finns där ett mycket intressant reportage av Charlotte Wiberg om antisemitismen på nätet. Förutom en tydlig översikt av de olika miljöer i vilka judehatet frodas får man också ta del av en skarp analys av hur orden "sionism" och "sionist" används.

Wiberg skriver:
Det är väl att märka att ordet "sionister" här knappast betecknar reellt existernade anhängare av en klart defiierad ideologi. Begreppet har rört sig långt bort från att vara en samlingsbeteckning på olika grupper som bejakar existensen av en judisk stat. Istället har det blivit ett slags suggestivt kodord som fylls med lite olika innehåll beroende på avsändare och mottagre.

I numret finns också en informativ kartläggning av Europas extremhöger, en introduktion till den religiösa filosofin traditionalismen och en text av Alex Bengtsson om hur sverigedemokraterna använder ordet rasism.


8 kommentarer:

Frederico sa...

Jonathan

Men han kanske faktiskt menade "sionister" och inte "judar"?

Jag kan inte svara för denna Wright som jag inte känner till, men när jag säger "sionist" så menar jag verkligen "sionist" och inte "jude". Jag tycker att det är besvärande när folk utgår från att man menar "judar" när man säger "sionister".

Jonathan Leman sa...

Ok, låt oss säga att Wright bara råkade säga fel. Då är det alltså "sionisterna" som hindrar Obama från att prata med Wright.

Vilka är dessa "sionister" och hur går det till när de bestämmer vilka amerikanska presidenter får samtala med och inte.

Hur använder du själv ordet "sionist"?

Frederico sa...

Jonathan

Jag använder nog ordet "sionist" främst när det gäller historien före staten Israels bildande. Annars tycker jag att ordet "pro-israel" duger bra. Det är ju nästan synonymt med "sionist".

Jonathan Leman sa...

Ok, men till min första punkt. Blir påståendet icke-antisemitiskt om Wright hade sagt "sionisterna" från början, tycker du?

Frederico sa...

Jonathan

Jag måste erkänna att jag inte har läst artikeln. Jag får be om att återkomma.

Trevlig midsommar!

Jonathan Leman sa...

Frederico,

trevlig midsommar på dig med!

Frederico sa...

Jonathan

Jag ber om ursäkt för det seeena svaret. Jag är värsta latmasken tyvärr :(

"Vilka är dessa "sionister" och hur går det till när de bestämmer vilka amerikanska presidenter får samtala med och inte."

Gissningsvis pro-israeliska medlemmar av Obamas stab. Staben gör väl taktiska avvägningar om vilka det är lämpligt att Obama ska tala med och vilka han inte ska tala med. Sedan finns det ju också pro-israeliska lobby-grupper. Vad jag har läst så ska dock Obama ha antagit policy-beslut emot inflytande från lobby-organisationer, så det är oklart hur stort inflytande man kan räkna med från det hållet.

"Blir påståendet icke-antisemitiskt om Wright hade sagt "sionisterna" från början, tycker du?"

Ja, det skulle jag säga. Ordet "Sionist" är alls icke enbart ett kodord för "jude". Det har en egen betydelse skild från ordet "jude". Att förutsätta att någon menar "jude" när de säger "sionist" är ett grovt anti-intellektuellt förhållningssätt.

Jag läste artiklarna om pastorn. Han verkar ju ha lite skumma föreställningar, som det där med att USA skulle skapat AIDS (!). Det kan inte heller uteslutas att han också ser negativt på judar (dvs att han är antisemit), men motsatsen kan inte heller uteslutas på basis av innehållet i artiklarna, enligt min mening.

Hoppas du också har haft en trevlig midsommar.

Jonathan Leman sa...

Min midsommar var också trevlig. Hängde på ett hustak i Gamla stan i Stockholm när folk drog ut till öar och landställen.

Idén om att "sionisterna" STYR amerikansk politik är antijudisk. Det är sådan propaganda Wright ansluter sig till. Påståendet bygger på myter och stämmer överens med antisemitisk idétradition.