måndag, december 13, 2010

Blandat

Jag hinner inte blogga så mycket som jag skulle vilja nu. Därför blir det lite olika kommentarer och tips i korthet.

Jag har skrivit en text i Medievarlden om att journalister måste kunna identifiera antisemitiska kodord och insinuationer. Jag tar bland annat upp reaktioner på Ahmadinejads tal, Mohamed Omars radikalisering och Johannes Wahlström och Israel Shamir.

Mer om Wikileaks, Wahlström och Shamir.
  • Magnus Ljunggren avslöjar i Expressen Kultur att Israel Shamir är Wikileaks man i Ryssland.
  • Karin Olsson bloggar om avslöjandet
  • Mediernas program om Israel Shamir och Wikileaks (Shamir intervjuas)
  • Andreas Ekström i Sydsvenskan
  • Nyhet i Expressen om artikeln från Expressen Kultur
_________

Viktor BK och min chef Alex Bengtsson uppmärksammar hur Sverigedemokraternas partisekreterare hycklar om nazism när han demoniserar islam och muslimer.

_________

På expo.se finns artiklar om Salemmarschen som ägde rum i helgen.

_________

Anders Dalsbro, redaktör på Expo, kommenterar i en ledare självmordsattentatet Stockholm. I Aftonbladet tas självmordsbombaren internetvanor upp. Ivar Arpi skriver läsvärt på Newsmill om radikalislamistisk ideologi och om kollektivt skuldbeläggande.

UPPDATERING: Intressant i Aftonbladet om bombarens bakgrund när det gäller uppväxt, skola, familj och vänner.

Per Wirtén om islamiseringen av terrorismbegreppet.