tisdag, maj 20, 2008

Det är nästan lite sött

...att en "rättfram och varm" bloggare blir så störd av att det skrivs om antisemitism inom vänstern att han börjar yra om polisanmälan.

Magnus Sandelin skriver i en kommentar till inlägget det länkas till ovan:

"Och Anders, vad gäller antisemitismen så har den ingen politisk färg, men just vänstern har oerhört svårt för att ta till sig det faktum att den även existerar där.
Jag betvivlar inte att du tar avstånd från sådana avarter, men det skulle nog inte skada om du med viss självkritik observerade vad som ibland sägs och skrivs inom exempelvis den autonoma vänstern. Jonathan Leman tar upp ett sådant exempel på sin blogg. Kolla in det. Att antisemitismen sedan är en bärande del av den nazistiska ideologin är en annan sak. Man behöver inte alltid relativisera allting så som du gör."


Anders Svensson svarar:

"Ge mig länken till Lemans artikel, så jag kan anmäla honom och få lite skadestånd. Jag lovar, jag vinner."


Anders Svensson får länken och skriver då:

"Och i Lemans artikel finns ingen hänvisning till mig, så han slipper bli anmäld."


Räcker det att jag hänvisar till Anders Svensson för att bli anmäld? Ok, då gör jag väl det. Varsegod: Anders Svensson är ett praktexempel på den del av vänstern som vägrar idka självkritik gällande den egna rörelsen och antisemitismen.

Anders hävdar att:

"Det är bevisat att vänstern hyser i stort sett ingen med anti-semitiska åsikter och själv blir jag ytterligt illa berörd av att anklagas av att ha samröre med antisemiter."

I stort sett ingen inom vänster har antisemitiska åsiket enligt Anders Svensson. Jaha, vad grundar Anders det på?

"Det är dels inte sant, dels växte min far och mina fastrar upp i ett judiskt område i Göteborg, snett emot den ortodoxa synagogan, där språket som talades på gatan var jiddisch. Dels arbetar jag förebyggande på gatorna och på annat sätt i Göteborg för att bekämpa antisemitism, islamofobi och rasism från nazister och andra som verkligen är antisemiter."

Gulligt, men kanske lite väl anekdotiskt. Bevisen som styrker att antisemitism knappt finns inom vänstern verkar dröja.

"Jonathan som Lodenius hänvisar till i dessa sammanhang har ju noll trovärdighet i detta."
Aj, den sved.

Uppdatering 20/3 21:28: Noterar nu att rubriken till Anders Svenssons inlägg är:

"Låt oss ta det igen - högerextremister är våldsamma och antisemiter"

Endast en våldsinriktad antisemitism med högerextremistiska avsändare kan erkännas som antisemitism, enligt Svensson. Ett mer talande exempel på det närmast patoligiska förnekandet av samtida antisemitism är svårt att finna.

Svensson skriver nu en kommentar i sin blogg där han menar att jag ljuger om något och undrar om jag kanske själv är antisemit.

Akta så jag inte polisanmäler dig för förtal, Anders;)